Kursus i lean
Nu skal jeg til at planlægge endnu en række Lean kurser. De er efterspurgte, fordi vi er dygtige til at undervise i det. Vi har kunder fra alle mulige, forskellige virksomheder, som ser, at de har noget at vinde, når de implementerer Lean.
Men det er noget af en opgave at lave skræddersyede kurser til en målgruppe, som er så forskellig. Normalt plejer vi at afholde et introduktionskursus, hvor vi forklarer om begrebet. Historien bag Lean, værktøjer, man kan bruge i processen. Vi forklarer også om resten af kursernes indhold, og vi benytter muligheden, vi har til at få kursisterne til at fortælle om problemer. de ser på deres arbejdsplads.
Dialog
Det handler for os om at få kursisterne i dialog hurtigt. Det hjælper os i den videre planlægning af kurserne. Det kan nemlig godt ske, at en kursist beder om, at vi kommer og giver Lean kurser i virksomheden, som han eller hun arbejder for. Det giver os så at sige et forspring til at kunne hjælpe med at analysere den specifikke virksomheds problemer og eventuelt opstille mulige løsningsforslag, som vi så sammen vil arbejde på, når vi er i virksomheden. Men det vigtigste er, at vi får input fra kursisterne, så vi kan bruge eksempler fra det virkelige liv. Helst nogle eksempler fra andre virksomheder, som vi har arbejdet med tidligere og helt sikkert også eksempler, som kursisterne kan genkende problematikken i. Det plejer at være en stor hjælp. Og det plejer at få kursisterne til at være mere åbne. Det hænder nemlig, at vi får nogle kursister, som er blevet sendt på et af Lean kurserne, vi afholder mod deres vilje. De har ofte fået en besked fra deres chef om, at de er blevet udvalgt til at komme på et kursus i det eller det. De har ikke været forberedt, og det sætter dem i en form for forsvarsposition. Det kan være lidt af en udfordring at få sådan en kursist ’tøet op’ så han eller hun vil deltage på lige fod med de andre.
Interesse for Lean
Nu fx ham her den ældre herre, som virkeligt ikke var særlig interesseret i Lean. Han var spydig og negativ. Men vi fik ham med på at prøve med en positiv tilgang under introduktionskurset. Da han så, at der er flere kursister, som har de samme problemer, som han har, blev han meget mere medgørlig. Ja, han var faktisk en af de allermest aktive i den sidste fase af kursets første del. Han forstod, at det måske kun er ganske få ændringer, der skal til, før end arbejdspladsen bliver mere effektiv. Det behøver ikke at koste arbejdspladser, når man effektiviserer. Men det kan tænkes, at der skal rykkes rundt på nogle kontorborde, så nogle af arbejdsprocesserne glider lettere. Da vi tog afsked og sagde på gensyn til næste kursus, sagde han faktisk, at han allerede glæder sig til næste del. Han vil gerne i gang med at starte Lean på sin arbejdsplads. Men han vil også godt have værktøjerne i orden, inden han begynder. Så han er opsat på at gå hele vejen til Lean manager niveau.
Det er bare cool. Og det er fedt for os, som planlægger kurserne, når vi får så positiv en feedback fra kursisterne.